کد مطلب:303561 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:142

متن خطبه پیغمبر در عقد فاطمه
الحمدلله المحمود بنعمته المعبود بقدرته، المطاع لسلطانه، المرعوب من عذابه المرغوب الیه فیما عنده النافذ امره فی سمائه وارضه، الذی خلق الخلق بقدرته ومیزهم بحكمته و احكمهم بعزته، و اعزهم بدینه و اكرمهم بنبیه محمد ثم ان الله عزوجل قد جعل المصاهره نسباً لاحقاً و امراً مفترضاً نسخ بها الاثام و اوشح بها الارحام و الزمها الانام فقال عزوجل و هو الذی خلق من الماء بشراً فجعله نسباً و صهراً و كان ربك قدیراً فامر الله یجری قضائه و قضائه یجری الی قدره و قدره یجری الی اجله فلكلّ قضاء قدر، و لكلّ اجل كتاب یمحوالله مایشاء و یثبت و عنده ام الكتاب.

ثم ان الله تعالی امرنی ان ازوج فاطمه من علی و قد زوجته علی اربعماة مثقال فضة، ارضیت یا علی؟ فقال علی: رضیت عن الله و عن رسوله، فقال (ص) جمع الله شملكما و اسعد جد كما و بارك علیكما و اخرج منكما كثیراً طیباً. [1] .

سپاس خداوندی را سزاوار است كه بندگان را به نعمت عبودیت مقرب داشت و به قدرت اطاعت مكرم فرمود و به سلطنت و صولت مطیع و منقاد ساخت و به عذاب و نعمت بیمناك فرمود خدایی كه امرش در آسمانها و زمین نافذ است، خداوندی كه موجودات را به قدرت خود آفرید، و به حكمت خود از هم متمایز و مشخص فرمود و به عزت ایمان رشته شخصیت آنها را مستحكم و به دین و فضیلت گرامی داشت و به نبوت محمد (ص) بر آنها منت نهاد.

آن خدایی كه مصاهرت و دامادی را سبب خویشاوندی قرار داد و بدین وسیله افراد و اقوام را به هم ملحق فرموده و الفت داد و امر فرمود این فریضه را همه اطاعت كنند و از سنت های خداوندی خویش قرار داد و با این دستور، آثار بت پرستی را محو و معدوم كرد و ارحام مادران را به ازدواج و دامادی زینت داد و مردم را به این دستور و اجرای آن ملزم كرد.

آن گاه فرمود: خداوند عزوجل آن خالقی است كه بشر را از آب خلق فرمود و میانشان سبب و نسب قرار داد و پروردگارت توانا است.

پس فرمان خداست كه قضایش را اجرا می كند، و قضای او است كه بر قدرش جاری می گردد و قدرش به سوی اجلی روانه می شود و برای هر اجلی كتابی است با این همه اختیار كل به طور مطلق در دست او است آنچه را بخواهد محو یا اثبات می كند و نزد او است ام الكتاب (لوح محفوظ) سپس فرمود: پروردگار عالم مرا امر كرد كه تزویج كنم فاطمه را به علی، و هم اكنون به قصد انشاء و به امر حق، فاطمه را به عقد ازدواج علی در آوردم به مهر چهارصد مثقال نقره.

آن گاه رو كرد به علی علیه السلام و فرمود: یا علی آیا راضی هستی؟ علی علیه السلام از جای خود برخاست گفت: از خدا راضی و از رسول او خشنودم. پس از آن رسول خدا (ص) در حق آنها دعا كرد و گفت: خداوند مشكلات شما را بر طرف نماید. و شما را خوشبخت كرده و سعادتمند گرداند، و بر شما مبارك باد این ازدواج با میمنت، و فرزندان پاك و پاكیزه از شما به عمل آید. آنگاه از منبر بزیر آمد و فرمود: انما انا بشر مثلكم اَتَزّوج فیكم و ازوجكم الا فاطمه فان تزویجها من السماء خطبة. [2] من یك نفر همانند شما هستم به شما زن می دهم و از شما زن می گیرم جز فاطمه كه تزویج او در آسمان انجام گرفته است.

آنگاه رسول خدا (ص) به علی علیه السلام فرمود: برخیز و خطبه عقد فاطمه را برای خویش بخوان


[1] ناسخ التواريخ زندگاني حضرت فاطمه (س)، ج 50/1 فاطمة الزهرا تاليف عمادزاده / 276.

[2] ناسخ التواريخ ج 50/1 فاطمةالزهرا / 277.